آیت‌الله مصباح یزدی:

تاریخ انتشار: 13 اسفند 1392 - 15:12

شایسته است عده‌ای برنامه‌های مطالعات راهبردی و استراتژیک انگلستان را مطالعه کنند تا به صورت مستند مشخص شود دشمن از کجا قصد نفوذ دارد، ریشه تفکر بسیاری از کسانی که در آنجا تحصیل کرده‌اند، به یکدیگر شباهت دارد و چه بسا این مسأله از راه‌های نفوذ دشمن برای براندازی اسلام و انقلاب اسلامی است. 

 

آیت‌الله مصباح یزدی:
پایه ایدئولوژیک فتنه 88 در لندن شکل گرفت
شایسته است عده‌ای برنامه‌های مطالعات راهبردی و استراتژیک انگلستان را مطالعه کنند تا به صورت مستند مشخص شود دشمن از کجا قصد نفوذ دارد، ریشه تفکر بسیاری از کسانی که در آنجا تحصیل کرده‌اند، به یکدیگر شباهت دارد و چه بسا این مسأله از راه‌های نفوذ دشمن برای براندازی اسلام و انقلاب اسلامی است.
به گزارش مشرق، آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه دفاع ملی در خصوص اظهارات برخی حاضران در خصوص مطالعات راهبردی این دانشگاه اظهار داشت: در طول 35 سال گذشته چند مؤسسه مطالعات راهبردی تشکیل شده است، اما به نظر می‌رسد هیچ کدام دستاورد قابل توجه و مطلوبی نداشته‌اند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با بیان اینکه برای پی‌ریزی مؤسسه یا دانشگاه برای مطالعات راهبردی، باید مؤسسات مطالعات راهبردی که در گذشته شکل گرفته‌اند، مورد مطالعه و آسیب‌شناسی قرار گیرند، اظهار داشت: یکی از آسیب‌ها عدم آشنایی مؤسسین با مبانی صحیح اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، هنوز مبانی راهبردی روشنی نداریم، اظهار داشت: در بحث علوم دانشگاهی و به ویژه علوم انسانی نیز تغییرات قابل توجهی به وجود نیامده است.

این استاد فلسفه اسلامی ادامه داد: بسیار مایه تأسف است که برخی از کسانی که مسئولیتی در کشور دارند، عدم پیشرفت در علوم انسانی را وجود برخی خط قرمزها، یعنی مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه برای مطالعات راهبردی و اسلامی‌سازی علوم انسانی علاوه بر آسیب‌شناسی، باید فعالیت‌های دشمن در آن زمینه نیز مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: پایه ایدئولوژیک فتنه 88 در لندن شکل گرفت و در واقع کسانی که پایه‌گذار آن فتنه بودند، در انگلستان تحصیل کرده بودند و پایه‌های ایدئولوژیک آنها، همانجا شکل گرفته بود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که شایسته است عده‌ای برنامه‌های مطالعات راهبردی و استراتژیک انگلستان را مطالعه کنند تا به صورت مستند مشخص شود دشمن از کجا قصد نفوذ دارد، اظهار داشت: ریشه تفکر بسیاری از کسانی که در آنجا تحصیل کرده‌اند، به یکدیگر شباهت دارد و چه بسا این مسأله از راه‌های نفوذ دشمن برای براندازی اسلام و انقلاب اسلامی است، هرچند این اشخاص متوجه این مسأله نیستند.

وی ادامه داد: اگر امروز نیز بحث حقوق شهروندی مطرح می‌شود که در آن بهائی و مسلمان، انقلابی و ضد انقلاب برابرند، از همان تفکر ناشی می‌شود. لذا باید احساس خطر کرد وقتی بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، عالی‌ترین مقام کشور بعد از رهبری، سخنی بگوید که بنی صدر هم جرأت گفتن آن را نداشت. هرچند این عده سخن خود را در لفافه و به صورت غیر مستقیم بیان می‌کنند.
 
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در خصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی اظهار داشت: از طرفی علوم انسانی غربی موجود، حاصل بیش از 5 قرن فعالیت علمی غربی‌هاست و ایرادات آن در اجرا رفع شده است، و از طرف دیگر، در علوم تجربی و تحولات علمی و تکنولوژی نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است. لذا مغالطه‌ای صورت می‌گیرد که مجموعه علوم غربی اعم از انسانی و تجربی سبب این تحول عظیم برای بشریت شده‌اند و باید همه علوم را با هم پذیرفت.

وی ادامه داد: عوامل سیاسی تلاش می‌کنند تا به مردم اینگونه القا شود که پیشرفت‌ها در گرو داشتن فرهنگ خاصی است و بدون آن پیشرفت محقق نمی‌شود. و این همان چیزی که در مشروطیت گفته شد که ایران برای آنکه پیشرفت کند باید از فرق سر تا ناخن پا اروپایی شود، که البته امروز هم عده‌ای همین تفکر را قبول دارند، اما با بیان دیگری عنوان می‌کنند.

علامه مصباح یزدی افزود: عظمت و سنگینی کار سبب می‌شود که اسلامی کردن علوم انسانی امر ساده‌ای نباشد، مخصوصا اینکه رشته‌ها و شاخه‌های بسیار متعدد و متنوعی در علوم انسانی وجود دارد و به عنوان نمونه رشته روانشناسی که یکی از رشته‌های علوم انسانی است، حدود 100 شاخه فرعی دارد.

وی با اشاره به عدم نیروی انسانی کافی برای انجام کار خاطر نشان کرد: اراده لازم نیز برای اسلامی‌سازی علوم انسانی وجود ندارد، چرا که بسیاری از اساتید دانشگاه که خودشان باید عهده‌دار‌این کار شوند، داشته‌هایشان بر اساس علوم انسانی غرب است، لذا موافقت با اسلامی‌سازی علوم انسانی را برابر با از بین رفتن سرمایه خود می‌بینند. در واقع نه تنها اراده‌ای برای اسلامی‌سازی وجود ندارد، بلکه این کار با مخالفت‌های زیادی نیز رو به روست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: متأسفانه بعد از انقلاب تاکنون حتی نتوانسته‌ایم این تصور غلط را عوض کنیم که می‌پندارند در اسلامی‌سازی قرار است چند طلبه، اساتید دانشگاه را بر اموری تعبدی محض ملزم سازند. چرا که در اسلامی‌سازی قرار است مشکلات علوم انسانی غربی، بر اساس مبانی معرفت‌شناختی، شناسایی شود و بر اساس متدولوژی علوم در آن تجدید نظر شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از پایه‌گذاران علوم انسانی غربی تصریح کرده‌اند که تحقیق در این علوم را بر اساس پیش‌فرض‌هایی شروع کرده‌اند که هیچ دلیل منطقی بر آن ندارند، ادامه داد: حداقل موضوعات آیات و روایات در زمینه علوم انسانی، می‌تواند به عنوان یک فرضیه برای تحقیق در علوم انسانی مورد استفاده قرار گیرد، هرچند می‌توان بر اساس متدولوژی علم ثابت کرد که این فرضیه منطقی و صحیح است.

وی با اشاره به کمبود امکانات برای انجام چنین کار بزرگی ادامه داد: افراد باید با صبر و حوصله و با مجاهدت مانند مجاهدینی که در 8 سال دفاع مقدس به مقاومت پرداختند، در این مسیر گام بردارند.

علامه مصباح یزدی، در پایان خاطر نشان کرد: البته باید برای شروع کار، نقشه راهی تنظیم کرد تا همواره متوجه باشیم که کار از کجا باید شروع شود و هر زمان در کجای کار قرار داریم و چه کارهایی قرار است انجام بدهیم.

لازم به ذکر است دیدار هیئت رئیسه دانشگاه دفاع ملی با علامه مصباح یزدی، پنجشنبه یکم اسفندماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.
منبع: رسا