با توجه به حساسیت ویژه‌ای که وزارت علوم درخصوص‌ دانشجویان ستاره‌دار داخل کشور             نشان ‌می‌دهد، انتظار می‌رود در حمایت از دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور نروژ نیز این حساسیت وجود داشته باشد.

    اواسط فروردین ماه سال 93 بود که خبر لغو مجوز تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در کشور نروژ منتشر شد.

   به ادعای پلیس امنیت ملی نروژ، اصلی‌ترین دلیل اخراج این دانشجویان، تحصیل آنها در رشته‌های فیزیک هسته‌ای و فناوری‌های نوین مرتبط نظیر الکترونیک، متالوژی و مکانیک بوده است. همچنین دیگر مسئولین نروژ بهانه اخراج دانشجویان ایرانی را تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا و اروپا در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران عنوان می‌کنند و ترس از اینکه از طریق دانشجویان ایرانی دانش و فناوری حساس در اختیار این برنامه‌ها قرار بگیرد.

این درحالی است که هرگز خبر و یا مدرکی در مورد جاسوسی و یا انتقال دانش‌های حساس از طریق دانشجویان ایرانی به خارج از کشور نروژ مخابره نشده است.

«هما حامدی»، یکی از دانشجویان ایرانی که موفق به دریافت ویزا برای ادامه تحصیل در نروژ به بهانه تحریم‌های اتحادیه اروپا نشده است، از دولت و بی‌اعتنایی مقامات وزارت خارجه به این موضوع گله و شکایت کرد و گفت که شخصاً به «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نامه داده اما هیچ جوابی دریافت نکرده است.

وی همچنین با اشاره به مراجعه‌اش به قسمت دانشجویی وزارت خارجه ایران، گفت: در آنجا گفته شد که این مسئله پیگیری می‌شود اما هیچ پیگیری صورت نگرفت و فقط به این بسنده می‌کنند که داریم پیگیری می‌کنیم.

البته مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از برطرف شدن مشکل تبدیل روادید موقت تعدادی از دانشجویان ایرانی در کشور نروژ خبر داد و اعلام کرد: انتظار می‌رود با اقدامات سازنده دولت نروژ مشکل افراد باقیمانده نیز حل شود.

حال توقع می‌رود وزارتخانه‌های مرتبط با این موضوع تمام تلاش خود را در دفاع از حقوق دانشجویان ایرانی در نروژ بکار گیرند و از مجاری قانونی برای حل این مسئله اقدام کنند.